Development and implementation of a fuzzy inference system in a serious game that helps to strengthen logical-mathematical reasoning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/ingenierias24.90-17

Keywords:

Fuzzy inference system, serious game, logical mathematical reasoning

Abstract

Fuzzy inference systems are used for decision analysis or pattern recognition with the purpose of helping others make decisions like an expert in the field would. In this research a system was developed and implemented in a serious game to strengthen the logical-mathematical reasoning. The system evaluates if the students advance, move back, or stay in the same level based on the time they take and the right guesses of each mission. The results show that the students who advanced at least to the next level improved, unlike the others that did not.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Alicia Y. López Sánchez, Universidad Autónoma de Nuevo León

Professor at the Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica de la Universidad Autónoma de Nuevo León, Doctor in Engineering with an orientation in Information Technology.

Aída Lucina González Lara, Universidad Autónoma de Nuevo León

Research professor at the Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica de la Universidad Autónoma de Nuevo León. She is a Doctor of Engineering with an orientation in Information Technology, a member of the SNI at the candidate level. He received the “Reconocimiento al Mérito Académico ANFEI 2019” (Recognition of Academic Merit ANFEI 2019). She is the Academic Coordinator of the Master's Degree in Engineering with an orientation in Information Technology.

César Guerra Torres, Universidad Autónoma de Nuevo León

Professor attached to the doctorate of T. I, Professor in the subjects of Artificial Intelligence, Intelligent Control and Design of Mechanisms, Secretary of Infrastructure of T. I., Developer in Iot and M2M.

References

J. A. Baño Pazmiño, Estrategias metodológicas en el proceso lógico-matemático de los estudiantes (Tesis Maestría), Babahoyo: Universidad Regional Autónoma de los Andes, 2015.

M. L. Fernández Arteaga, «Importancia de la comprensión lectora en el abordaje de la primera etapa de resolución de problemas matemáticos con un enfoque crítico,» de I Congreso de Educación Matemática de América Central y El Caribe, Santo Domingo, 2013.

OECD, «Programa para la evaluación internacional de alumnos (PISA),» 2018. [En línea]. Available: http://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_MEX_Spanish.pdf. [Último acceso: 01 Febrero 2019].

N. Larrazolo, E. Backhoff y F. Tirado, «Habilidades de razonamiento matemático de estudiantes de educación media superior en México.,» Revista mexicana de investigación educativa, vol. 18, nº 59, pp. 1137-1163, 2013.

UPR - Recinto Universitario de Mayagüez, «ECOURSES UPRM,» Moodle, [En línea]. Available: https://ecourses.uprm.edu/?time=1472702400. [Último acceso: 12 Septiembre 2016].

moodle, «moodle,» Moodle Project , 2006. [En línea]. Available: https://moodle.org/. [Último acceso: 07 Septiembre 2016].

R. Criado, R. García Rubio y A. Belén Moreno, «Aprendizaje activo y adquisición y evaluación de competencias matemáticas en un campus virtual.,» Relada - Revista Electrónica de ADA, vol. 4, nº 4, pp. 306-313, 2010.

R. I. García López, O. Cuevas Salazar, J. J. Vales García y I. R. Cruz Medina, «Impacto del Programa de Tutoría en el desempeño académico de los alumnos del Instituto Tecnológico de Sonora,» Revista Electrónica de Investigación Educativa, vol. 14, nº 1, pp. 106-121, 2012. DOI: https://doi.org/10.35362/rie5821447

DominoSoft, «Prueba de lógica,» GooglePlay, 7 Octubre 2016. [En línea]. Available: https://play.google.com/store/apps/details?id=fr.testsintelligence. [Último acceso: 31 Diciembre 2016].

J. A. Durango Hernández y Y. S. Pascuas Rengifo, «Los sistemas tutores inteligentes y su aplicabilidad en la educación,» Horizontes Pedagógicos, vol. 17, nº 2, pp. 104-116, 2015.

N. AbuEloun y S. Abu Naser, «Mathematics intelligent tutoring system,» International Journal of Advanced Scientific Research, vol. 2, nº 1, pp. 11-16, 2017.

M. Jiménez Castro, E. Salas Cárdenas, A. Ogan y R. Baker, «Tutor Cognitivo y el incremento de aprendizaje en matemática,» de Conference: XIII Conferencia Interamericana de Educación Matemática, Recife, 2011.

M. L. Barrón Estrada, R. Zatarain Cabada y Y. Hernández Pérez, «Tutor Inteligente con reconocimiento y manejo de emociones para Matemáticas,» Revista Electrónica de Investigación Educativa, vol. 16, nº 3, pp. 88-102, 2014.

L. Quintero Díaz, Y. Suárez Colorado, G. García Reyes y J. Vanegas Jiménez, «Niveles de pensamiento y resolución de problemas matemáticos en los estudiantes del programa psicología de una universidad pública de Santa Marta (Magdalena).,» Duazary (Revista Internacional de Ciencias de la Salud), vol. 9, nº 2, pp. 123-131, 2012.

M. D. Arango Serna, C. A. Serna Durán y P. O. Giovanni, «La gestión de indicadores empresariales con lógica difusa para la toma de decisiones,» Lámpsakos, vol. 1, nº 8, pp. 47-53, 2012. DOI: https://doi.org/10.21501/21454086.678

S. N. Sivanandam, S. Sumathi y S. N. Deepa, Introduction to fuzzy logic using MATLAB, Berlín: Springer, 2007. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-540-35781-0

H. Lara, C. Rodríguez y C. Mendoza-Buenrostro, «Fuzzy inference system applied to mechanical design of bone tissue engineering scaffolds.,» de 2015 Asia-Pacific Conference on Computer Aided System Engineering, Quito, Ecuador, 2015. DOI: https://doi.org/10.1109/APCASE.2015.79

S. Sadeghi Esfahlani, S. Cirstea, A. Sanaei y G. Wilson, «An adaptive self-organizing fuzzy logic controller in a serious game for motor impairment rehabilitation,» de 2017 IEEE 26th International Symposium on Industrial Electronics (ISIE), Edinburgh, 2017. DOI: https://doi.org/10.1109/ISIE.2017.8001435

A. Khabbaz, A. Pouyan, M. Fateh y V. Abolghasemi, «An Adaptive Learning Game for Autistic Children using Reinforcement Learning and Fuzzy Logic,» Journal of AI and Data Mining, vol. 7, nº 2, pp. 321-329, 2019.

S. Reyes Lüscher, A. Castillo Núñez, A. Zúñiga Bohigas y R. Llarena de Thierry, Niveles de dominio en Habilidad matemática: La estrategia de evaluación de ENLACE Media Superior Marcos de referencia 5, Ciudad de México: Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior (CENEVAL), 2012.

OECD, «PISA 2015 R,» 2018. [En línea]. Available: https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus.pdf. [Último acceso: 15 Abril 2018].

Apache, «cordova-plugin-device,» The Apache Software Foundation, 2012. [En línea]. Available: https://cordova.apache.org/docs/en/9.x/reference/cordova-plugin-device/#deviceuuid. [Último acceso: 2 Mayo 2019].

J. Rada-Vilela, «The FuzzyLite Libraries for Fuzzy Logic Control,» FuzzyLite Limited. , 2010. [En línea]. Available: https://fuzzylite.com/. [Último acceso: 15 Abril 2019].

J. Rada-Vilela, «fuzzylite a fuzzy logic control library in C++,» 2013. [En línea]. Available: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download;jsessionid=78334DA61C0932F4242EAFA539C97CC6?doi=10.1.1.700.850&rep=rep1&type=pdf. [Último acceso: 15 Abril 2019].

S. Vandercruysse, J. ter Vrugte, T. de Jong, P. Wouters, H. van Oostendorp, L. Verschaffel, W. Van Dooren y J. Elen, «“Zeldenrust”: A Mathematical Game-Based learning environment for prevocational students,» Describing and Studying Domain-Specific Serious Games, pp. 63-81, 2015. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-20276-1_5

D. Michael y S. Chen, Serious Games: games that educate, train and inform, Boston: Thomson, 2006.

Published

2021-01-30

How to Cite

López Sánchez, A. Y., González Lara, A. L., & Guerra Torres, C. (2021). Development and implementation of a fuzzy inference system in a serious game that helps to strengthen logical-mathematical reasoning. Revista Ingenierías, 24(90), 55–71. https://doi.org/10.29105/ingenierias24.90-17